
Det finnes ikke maken
Arctic Circle Raceway er unik!
Det kan man kanskje si om de fleste baner i verden, men ytterst få er så morsom å kjøre og kan skilte med et bedre grep, både på vått og tørt.

Arctic Circle Raceway ligger i luftlinje bare 13 km sør for den globale polarsirkelen, og med Saltfjellet- og Svartisen Nasjonalpark i nord og Tiurhaugen Naturreservat i sør som de nærmeste naboene.
​
Hele arenaen er basert på miljøvennlig gjenbruk av de gigantiske steintippene av gråberg fra Rana Grubers mangeårige virksomhet. Bare en tiendedel av arenaen er anlagt i tidligere uberørt natur.
​
Arenaens start/mål ligger 200 moh, og alpetindene som løfter seg opp gjennom isbreen i nord, strekker seg opp til over 1400 moh. Vi tillater oss på nordnorsk vis å hevde at Arctic Circle Raceway med sine 3750 meter, 11-13 meters bredde og mer enn 30 meters høydeforskjell, er den flotteste banen i verden.
​
Dypt under arenaen, 30 - 40 under asfalten og tvers gjennom de grove steintippene, renner elva Vesteråga. På veg mot fjorden passerer vannet tre ulike vannkraftverk. Det innebærer at hvert eneste lille snøfnugg, og hver eneste regndråpe som skyfles bort av vinduspusserne på bilen, vil vende tilbake til arenaen som fornybar kraft. Ingen andre baner i verden har slik energiforsyning!
Arctic Circle Raceway ble åpnet i 1995 etter nesten ti år med planlegging og bygging. Bak realiseringen stod entusiasme og pågangsmot fra lokalt motorsportmiljø, godt hjulpet av lokalbefolkning, lokalt næringsliv, kommune, fylkeskommune og titusenvis av dugnadstimer.
Arenaen ble etter godkjenning i Norges Idrettsforbunds styre realisert som riksanlegg for roadracing på linje med andre norske riksanlegg som Ullevål Stadion, Vikingskipet, Kvitfjell Alpinanlegg og Holmenkollen. Arenaen eies av et aksjeselskap med samme navn.
Selskapet eies i dag av Norges Motorsportsforbund og ACR AS med hhv 51 og 49 prosent eierandel.

Anerkjent layout og banedekke
Da FIMs baneinspektør, østerrikeren Martin Hejduk, leder av FIM Europe's Road Racing Commission, inspiserte ACR høsten 2019, la han seg ned på kne og tok nærbilde av asfalten. Han ville bringe bildet med seg til andre baneeiere i verden.
- I have to show them how you did it, var hans forklaring.
​
Visste du at banens layout er utformet av en ingeniør med lang fartstid fra vegvesenet?
FIMs Martin Heijduk, flankert av NMFs forbundsadvokat Geir Lilletvedt og ACRs styremedlem Geir Steinbakk
LAP OF THE WORLD
Youtube-kanalen Lap of the World har fattet interesse for verdens nordligste racing arena. Den forrige banen i serien var verdens lavest beliggende racingbane, the Thermal Club i California, og denne gang ble ACR presentert, faktisk som den tredje banen i serien.
​
Lap of the World er en interessant youtube-kanal vel verdt et besøk. Produsenten Richard Graves forteller at et besøk til Mo i Rana står høyt på ønskelista, og det forstår vi så godt! :)

Historikk
På midten av 80-tallet hadde det lokale motorsportsmiljøet i Mo i Rana bak seg ti år bak seg som arrangør av asfaltracing på hjemmebane, som de eneste i Norge. Ambisjonene om en lengre bane enn 1,2 km begynte å feste seg, men de første ideene var å utvide den gamle banen til internasjonale mål. Men det var ideene om en bane i Fyresdal i Telemark som virkelig fikk fart på Mo i Rana-planene.

Kurvenes navn
Nordpolen er ACRs høyeste punkt, ikke det nordligste, og er samtidig navnet på den venstrekurven man går inn i på toppen. Noen av kurvene fikk sine navn allerede under byggetiden, men andre navn er kommet til etter hvert av ulike årsaker og historier.
​

Økt allmennytte
ACR er en idrettsarena spesielt tilpasset motorsport. For ACR er det likevel av stor betydning at anlegget har størst mulig allmennytte.
​
Høsten 2019 ble det derfor igangsatt et prosjekt rettet mot landets beredskapsetater. Målsettingen er å tilrettelegge for ulike øvelser, både for hver enkelt etat, men også samkjørte øvelser hvor Statens Vegvesen, Avinor, Sivilforsvaret og andre deltar.
​
Prosjektet ble forsinket pga av pandemien, men er nå gjenopptatt.
Politiet tester ut en av regjeringens spesialkjøretøyer i høy hastighet

Å stikke innom
Vi får stadige henvendelser fra firma og privatpersoner om å "få kjøre noen runder". Så langt det er mulig åpner vi for slikt, men kun for registrerte kjøretøy og da med normal hastighet.
​
I tilknytning til enkelte bilarrangement er det åpent for å være passasjer under sportslig kjøring, men dette må avklares i hvert enkelt tilfelle.
​
Restauranten har ingen faste åpningstider, men holder åpent under alle arrangement, og serverer mat av høy kvalitet.

ACR mottok blomster og en gavesjekk fra sin tidligere eier
Festen havarerte
I august 2020 skulle ACR ha sitt 25 årjubileum, men strenge smittverntiltak satte stopper for planene om et storstilt roadracingløp og for en folkefest hvor særlig de som var med på å realisere banen skulle inviteres.
​
Det ble likevel en liten markering under premieutdelingen etter Arctic Championship, hvor også Mo i Ranas ordfører Geir Waage deltok. ACR mottok blomster og en gavesjekk på 2500 kr fra sin tidligere eier, og ordføreren poengterte i sin tale viktigheten og verdien frivilligheten. Waage var optimistisk på ACRs vegne, og hadde håp om at sterkere fokus på destinasjonsutvikling ville være med på å løfte arenaen.
​
Jubileet ble for øvrig markert med en artikkel i lokalavisa Rana NO.
En av regionens viktigste destinasjoner
Motorsport har siden tidlig 70-tall fylt opp hotellene i Mo i Rana med deltakere fra hele landet og fraNorden for øvrig.
​
Nå er Mo i Rana også kommet på det internasjonale kartet over spennende destinasjoner, men likevel er det entusiaster fra bygder og byer her i landet som utgjør hoveddelen av våre besøkende.
Bakgrunnsvideoen er produsert av ACRs samarbeidspartner Kills Bugs Fast, og er hentet fra Sportsbilfestivalen 2020